Buddhas föredrag om de fem sätten att göra slut på sin ilska
Jag hörde dessa ord av Buddhan när han var i Anathapindikas kloster, i Jetaträdgården, i närheten av staden Shravasti.
En dag sa den ärade Shariputra till munkarna, ”Vänner, idag vill jag dela med mig till er om de fem sätten att göra slut på ilska. Lyssna noga och praktisera sen det jag lär er.”
Munkarna gick med på detta och lyssnade noga.
Den ärade Shariputra sa, ”Vilka är dessa fem sätt att göra slut på ilskan?”
Det här är det första sättet. Mina vänner, om det är någon vars kroppsliga handlingar inte är vänliga men vars ord är vänliga och ni känner ilska mot den personen, ska ni om ni är visa meditera så här för att göra slut på er ilska.
Mina vänner, låt oss säga att det finns en munk som utövar asketism och som bär en lappad dräkt. En dag går han förbi en sophög full med exkrement, urin, slem och många andra motbjudande saker och ser en bit tyg som fortfarande är helt där i sophögen. Han tar upp tygbiten med sin vänstra hand och tar sen tag i den andra änden och sträcker ut den med sin högra hand. Han ser att den här tygbiten inte är trasig och inte är fläckad av exkrement, urin, spott eller annan smuts. Så han viker den och tar med den hem, tvättar den och syr in den i sin lappade dräkt. Mina vänner, om vi är visa och någons kroppsliga handlingar inte är vänliga men hans eller hennes ord är vänliga ska vi inte uppmärksamma personens ovänliga kroppsliga handlingar utan endast uppmärksamma hans eller hennes vänliga ord. Detta kommer att hjälpa oss att göra slut på vår ilska.
Mina vänner, det här är det andra sättet. Om ni är visa, ska ni meditera så här för att göra slut på er ilska om ni blir arga på någon vars ord är ovänliga men vars kroppsliga handlingar är vänliga.
Mina vänner, låt oss säga att det i närheten av byn finns en djup sjö och att sjöns yta är täckt av alger och sjögräs. Någon som är törstig och som lider av hettan kommer till stranden av sjön. Han tar av sig sina kläder, hoppar i vattnet, rensar bort alger och sjögräs med sina händer och njuter av att bada i och dricka av sjöns svalkande vatten. Det är likadant mina vänner med någon vars ord är ovänliga men vars kroppsliga handlingar är vänliga. Bry er inte om den personens ord. Var bara uppmärksamma på hans eller hennes kroppsliga handlingar så att ni kan göra slut på er ilska. Den som är vis praktiserar så här.
Här är det tredje sättet, mina vänner. Om det är någon vars kroppsliga handlingar och ord är ovänliga men som ändå har kvar lite vänlighet kvar i sitt hjärta och ni känner ilska mot den personen, då kommer ni att veta hur ni skall meditera för att göra slut på er ilska om ni är visa. Mina vänner, låt oss säga att någon är på väg till en vägkorsning. Hon är klen, törstig, fattig, varm, behövande och full av sorger. När hon kommer fram till vägkorsningen ser hon en buffels fotspår som det finns lite gammalt regnvatten kvar i. Hon tänker för sig själv att det finns mycket lite vatten i det här fotspåret. Om jag använder min hand eller ett löv för att skopa upp det kommer jag att röra om vattnet så att det blir lerigt och odrickbart. Därför måste jag ställa mig på alla fyra, börja mig fram och sätta mina läppar direkt mot vattnet för att dricka. I samma stund så gör hon det.
Mina vänner, när ni ser någon vars kroppsliga handlingar och ord inte är vänliga men som ännu har lite vänlighet kvar i sitt hjärta, lägg då inte märke till den personens handlingar eller ord utan uppmärksamma den vänlighet som finns i hans eller hennes hjärta så att ni kan göra slut på er ilska. Den som är vis bör praktisera på detta vis. Det här är det fjärde sättet mina vänner. Om ni är visa så kommer ni att veta hur ni skall meditera för att göra slut på er ilska om det är någon vars ord och kroppsliga handlingar är ovänliga och i vars hjärta det inte går att hitta något som kan kallas för vänlighet och ni är arga på den personen.
Tänk er, mina vänner, att någon som är ute på en lång resa blir sjuk. Han är ensam, fullständigt utmattad och inte i närheten av någon by. Han förtvivlar i vetskap om att han kommer att dö, innan hans resa är slutförd. Om någon kommer förbi i den stunden och ser vilken situation den mannen befinner sig i så tar hon genast mannens hand och för honom till närmaste by. Där tar hon hand om honom, behandlar hans sjukdom och försäkrar sig om att han har allt han behöver när det gäller kläder, medicin och mat. Mannens liv räddas tack vare denna medkänsla och kärlek.
På samma sätt, mina vänner, ska ni låta den här tanken stiga inom er när ni möter någon vars ord och kroppsliga handlingar är ovänliga och i vars hjärta det inte finns någon vänlighet: En vars ord och kroppsliga handlingar är ovänliga och i vars hjärta det inte finns någon vänlighet alls, är någon som lider väldigt mycket. Om han inte träffar en god andlig vän finns det inte en chans för honom att omvandlas och bli lycklig. När ni tänker så här kommer ni att kunna öppna era hjärtan med kärlek och medkänsla för den här personen. Ni kommer att kunna göra slut på er ilska och hjälpa honom. Den som är vis bör praktisera så här.
Mina vänner, det här är det femte sättet. Om ni är visa så kommer ni att veta hur ni skall meditera för att göra slut på er ilska om ni är arga på någon vars kroppsliga handlingar är vänliga, vars ord är vänliga och som också har ett vänligt sinnelag.
Mina vänner, föreställ er att det finns en vacker sjö i närheten av byn. Vattnet i sjön är klart och sött, dess botten är jämn, runt sjön växer friskt grönt gräs och vackra träd skänker skugga. Någon som är törstig och lider av hettan, vars kropp badar i svett, kommer till sjön, tar av sig kläderna, lämnar dem på stranden och hoppar i vattnet. Där finner han eller hon väldigt välbehag och njutning av att dricka och bada i det friska vattnet. Hans eller hennes törst och lidande försvinner direkt.
På samma sätt mina vänner, ska ni inte låta ilska eller avundsjuka överväldiga er när ni ser någon vars kroppsliga handlingar är vänliga, vars ord är vänliga och vars sinnelag också är vänligt. Ge hela er uppmärksamhet till hans eller hennes vänlighet i kropp, tal och sinne. Om ni inte vet hur ni skall leva lyckliga med någon som är så sund kan ni inte kallas visa.
Mina kära vänner, jag har delat med mig av de fem sätten att få slut på ilska.
Munkarna var lyckliga att höra den ärade Shariputras ord och praktisera dem.
Läs den engelska översättningen: Discourse on the 5 Ways of Putting an End to Anger