De fjorton medvetenhetsövningarna
De fjorton medvetenhetsträningarna är en modern destillation av de traditionella boddhisattvalöftena inom mahayanabuddhismen och skapades av Thich Nhat Hanh i Saigon 1966.
De fjorton medvetenhetsövningarna är själva essensen i Intervarandeorden (Order of Interbeing). De är facklan som lyser upp vår väg, båten som bär oss och läraren som vägleder oss.
Nunnor, munkar och lekpersoner som har avlagt ett löfte i en formell ceremoni, att ta emot, studera och följa dessa fjorton träningsregler, kallas för medlemmar av Intervarande-orden (engelska: Order of interbeing, vietnamesiska: Tiep Hien). Intervarandeorden kan ses som kärngemenskapen inom Plum Village-traditionen, eller linjen av praktiserande i traditionen av Thich Nhat Hanh och Linji (Rinzai)-traditionen inom zenbuddhismen.
De sex första medlemmarna i orden var kollegor och studenter till Thich Nhat Hanh som arbetade med honom för att lindra lidandet i krigets Vietnam. Genom att gå med i Intervarandeorden ägnade de sig åt en kontinuerlig praktik av mindfulness, etiskt beteende och medkännande handling i samhället.
Idag utgör dessa fjorton medvetenhetsövningar en väg för harmonisk praktik i gemenskap, och följs av de som bor vid alla internationella klosterpraktikcenter inom Plum Village-traditionen och också de över 2 000 lekpersoner som är medlemmar av Intervarandeorden som är aktiva i lokala gemenskaper över hela världen.
För att få reda på mer om de fjorton mindfulness-träningsreglerna och se hur de tillämpas i dagens värld, besök gärna den internationella webbplatsen för Order of Interbeing. Om du har utforskat materialet där och känner att du är nyfiken att prata med någon om vad det kan innebära att fördjupa dig och bli aspirant för Intervarandeorden kan du kontakta Klas på klas.ahlin@aktivbalans.nu.
Här kommer en svensk översättning av de fjorton medvetenhetsövningarna:
De 14 medvetenhetsövningarna
De fjorton medvetenhetsövningarna är själv essensen i Intervarandeorden. De är facklan som lyser upp vår väg, båten som bär oss, läraren som vägleder oss. Låt oss lyssna med stillade sinnen och se den övning som läses som en klar spegel där vi kan betrakta oss själva.
Den första medvetenhetsövningen: Öppenhet
Medvetna om det lidande som fanatism och intolerans skapar, är vi fast beslutna att inte dyrka eller vara bundna av några doktriner, teorier eller ideologier, inte ens Buddhistiska.
Vi åtar oss att betrakta Buddhistiska läror som vägvisare som hjälper oss att utveckla vår förståelse och medkänsla. De är inte doktriner att strida, döda eller dö för.
Vi förstår att fanatismens många former är resultatet av ett dualistiskt och diskriminerande synsätt.
Vi övar oss att se på allt med öppenhet och insikten om intervarande för att omvandla dogmatism och våld i oss själva och i världen.
Den andra medvetenhetsövningen: Obundenhet vid åsikter
Medvetna om det lidande som skapas av att vi håller fast vid åsikter och felaktiga uppfattningar, är vi fast beslutna att undvika trångsynthet och bundenhet vid våra nuvarande åsikter.
Vi åtar oss att lära oss att vara obundna vid åsikter och att vara öppna för andras insikter och erfarenheter, så att vi kan ha nytta av den kollektiva visdomen.
Vi är medvetna om att den kunskap vi för närvarande har inte är oföränderlig, absolut sanning.
Insikt uppenbarar sig genom att vi övar oss att lyssna med medkänsla, se djupt och släppa taget om våra föreställningar snarare än genom att vi samlar på oss intellektuell kunskap.
Sanningen står att finna i livet och vi kommer att observera livet i oss och omkring oss i varje ögonblick, beredda att lära oss hela livet igenom.
Den tredje medvetenhetsövningen: Tankefrihet
Medvetna om det lidande som orsakas av att vi tvingar på andra våra åsikter, är vi fast beslutna att inte tvinga någon, inte ens våra barn, med några som helst medel – såsom auktoritet, hot, pengar, propaganda eller indoktrinering – att ta upp våra åsikter.
Vi åtar oss att respektera andras rätt att vara annorlunda, att välja vad de tror på och fatta egna beslut.
Vi kommer emellertid att lära oss att hjälpa andra att släppa taget om och omvandla trångsynthet, genom kärleksfullt tal och medkännande dialog.
Den fjärde medvetenhetsövningen: Medvetenhet om lidande
Medvetna om att det kan hjälpa oss att utveckla förståelse och medkänsla att vi ser djupt på vårt eget lidande, är vi fast beslutna att komma hem till oss själva, kännas vid, acceptera, omfamna och lyssna på vårt eget lidande med full uppmärksam närvaro.
Vi kommer att göra vårt bästa för att inte fly från vårt lidande eller lägga locket på det genom att konsumera, utan öva att andas och gå med uppmärksam närvaro för att se djupt på vårt lidandes rötter.
Vi vet att endast när vi har en djup förståelse för lidandets rötter kan vi förverkliga vägen till lidandets omvandling. När vi väl har förstått vårt eget lidande kommer vi att kunna förstå andras lidande.
Vi åtar oss att hitta sätt att vara med dem som har det svårt genom personlig kontakt, telefon, elektroniska, audiovisuella och andra medel, så att vi kan hjälpa dem att omvandla sitt lidande till medkänsla, frid och glädje.
Den femte medvetenhetsövningen: Att leva med medkänsla och sundhet
Medvetna om att sann lycka kommer ur frid, stabilitet, frihet och medkänsla, är vi fast beslutna att inte samla rikedom medan miljontals hungrar och dör och inte heller ha berömmelse, vinning, rikedom eller sinnesnjutning som mål i livet eftersom det kan orsaka mycket lidande och olycka.
Vi kommer att se djupt på vilken näring vi ger våra kroppar och sinnen med ätbar mat, sinnesintryck, viljekraft och medvetande.
Vi åtar oss att inte ägna oss åt spel eller använda alkohol, droger eller andra produkter som för in gift i vår egen eller den kollektiva kroppen och medvetandet, såsom vissa webbsidor, elektroniska spel, TV program, filmer, tidskrifter, böcker och samtal.
Vi kommer att konsumera på ett sätt som bevarar medkänsla, välbefinnande och glädje i våra kroppar och i vårt medvetande och i våra familjers, samhällens och jordens kollektiva kropp och medvetande.
Den sjätte medvetenhetsövningen: Att ta hand om ilska
Medvetna om att ilska blockerar kommunikation och skapar lidande, åtar vi oss att ta hand om ilskans energi när den uppstår och att erkänna och omvandla ilskans frön som finns i djupet av vårt medvetande.
När ilska manifesterar sig, är vi fast beslutna att inte göra eller säga någonting, utan öva att andas och gå med uppmärksam närvaro för att kännas vid, omfamna och se djupt in i ilskan.
Vi vet att ilskans rötter inte finns utanför oss utan står att finna i våra felaktiga perceptioner och brist på förståelse av lidandet i oss själva och i andra.
Genom att begrunda förgängligheten kommer vi att kunna se med medkänslans ögon på oss själva och de som vi tror är orsaken till vår ilska och inse hur värdefulla våra relationer är.
Vi kommer att utöva rätt strävan för att ge näring åt vår förmåga till förståelse, kärlek, glädje och likvärdigt inkluderande av alla. Gradvis omvandlar vi ilska, våld och rädsla och hjälper andra att göra detsamma.
Den sjunde medvetenhetsövningen: Att leva lyckligt med närvaro i nuet
Medvetna om att livet endast är tillgängligt i nuet, åtar vi oss att träna oss att leva djupt i varje ögonblick av våra dagliga liv.
Vi kommer att försöka låta bli att tappa bort oss i tankspriddhet och splittring eller att förlora oss i ånger över det som varit, oro för framtiden eller begär, ilska eller avundsjuka i nuet.
Vi kommer att öva att andas med uppmärksam närvaro för att vara medvetna om vad som händer här och nu.
Vi är beslutna att lära oss konsten att leva i uppmärksam närvaro genom att vara i kontakt med de underbara, uppfriskande och helande elementen, i oss och omkring oss, i alla situationer. På så vis kommer vi att kunna vårda glädjens, fridens, kärlekens och förståelsens frön i oss och genom det understödja vårt medvetandes omvandling och helande.
Vi är medvetna om att verklig lycka i första hand beror på vår mentala attityd och inte på yttre omständigheter och att vi kan leva lyckligt i det innevarande ögonblicket, helt enkelt genom att vara medvetna om att vi redan har mer än tillräckliga förutsättningar att vara lyckliga.
Den åttonde medvetenhetsövningen: Sann gemenskap och kommunikation
Medvetna om att brist på kommunikation alltid medför separation och lidande åtar vi oss att träna och praktisera att lyssna med medkänsla och tala kärleksfullt.
Vi vet att sann gemenskap är rotad i likvärdigt inkluderande av alla och konkret tillämpning av harmoni i synsätt, tankar och tal och kommer att öva oss att dela med oss av våra erfarenheter till gemenskapens medlemmar så att vi kan nå kollektiv insikt.
Vi är beslutna att lära oss att lyssna djupt, utan att döma eller reagera och att avstå från att yttra ord som kan orsaka oenighet eller splittring i gemenskapen.
När svårigheter uppstår, kommer vi att stanna i vår Sangha och öva att se på djupet i oss själva och andra för att känna igen alla orsaker och omständigheter, inklusive våra egna vaneenergier, som har förorsakat svårigheterna.
Vi kommer att ta ansvar för de sätt som vi kan ha bidragit till konflikten och hålla kommunikationen öppen. Vi kommer inte att bete oss som offer utan aktivt försöka hitta sätt att försonas och lösa alla konflikter, hur små de än må vara.
Den nionde medvetenhetsövningen: Sanningsenligt och kärleksfullt tal
Medvetna om att ord kan skapa lycka och lidande åtar vi oss att lära oss att tala sanningsenligt, kärleksfullt och konstruktivt.
Vi kommer bara att använda ord som inspirerar glädje, förtröstan och hopp samt främja försoning och fred i oss själva och bland andra människor.
Vi kommer att tala och lyssna på ett sätt som kan hjälpa oss själva och andra att omvandla lidande och se en utväg ur svåra situationer.
Vi är beslutna att inte säga osanna saker av egenintresse eller för att imponera på folk och inte heller yttra ord som orsakar splittring eller hat.
Vi kommer att skydda vår Sanghas lycka och harmoni genom att avstå från att tala om andras fel i deras frånvaro och alltid fråga oss själva om vi har uppfattat saker korrekt.
Vi kommer bara att tala med intentionen att förstå och hjälpa till att omvandla situationen.
Vi kommer inte att sprida rykten och inte heller kritisera eller fördöma saker som vi inte är säkra på.
Vi kommer att göra vårt bästa för att tala ut om orättvisa situationer, även när det kan orsaka svårigheter för oss eller hota vår säkerhet.
Den tionde medvetenhetsövningen: Att skydda och nära Sanghan
Medvetna om att essensen och syftet med en Sangha är att förverkliga djup förståelse och medkänsla, är vi beslutna att inte använda den Buddhistiska gemenskapen för personlig makt eller vinning och inte heller förvandla vår gemenskap till ett politiskt instrument.
Som medlemmar i en andlig gemenskap bör vi ändå tydligt ta ställning mot förtryck och orättvisa. Vi bör sträva efter att påverka situationen utan att ta ställning i en konflikt.
Vi åtar oss att lära oss att se med intervarandets ögon och se oss själva och andra som celler i en Sanghakropp. Som en sann cell i Sanghakroppen, som genererar uppmärksam närvaro, koncentration och insikt, för att nära oss själva och hela gemenskapen, är var och en av oss samtidigt en cell i Buddhakroppen.
Vi kommer aktivt att bygga syskonskap , flöda som en flod och öva för att utveckla de tre verkliga styrkorna: djup förståelse, kärlek och förmågan att skära igenom plågor – för att förverkliga kollektivt uppvaknande.
Den elfte medvetenhetsövningen: Rätt leverne
Medvetna om att vår miljö och vårt samhälle har utsatts för mycket våld och orättvisa åtar vi oss att inte leva med ett yrke som orsakar skada på människor och natur.
Vi kommer att göra vårt bästa för att välja ett sätt att försörja oss som bidrar till välbefinnande för alla arter på jorden och som hjälper oss att förverkliga våra ideal om förståelse och medkänsla.
Medvetna om den ekonomiska, politiska och sociala verkligheten i världen liksom att vi är en del av ekosystemet, åtar vi oss att bete oss ansvarsfullt som konsumenter och medborgare.
Vi kommer inte att investera i eller köpa något från företag som bidrar till uttömningen av naturtillgångar, skadar jorden eller berövar andra deras möjligheter att leva.
Den tolfte medvetenhetsövningen: Vördnad för livet
Medvetna om att krig och konflikter orsakar mycket lidande är vi fast beslutna att vårda ickevåld, medkänsla och insikten om intervarande i våra dagliga liv och att verka för utbildning om fred och medling med grund i uppmärksam närvaro och för försoning inom familjer, samhällen, etniska och religiösa grupper, nationer och i världen.
Vi åtar oss att inte döda och att inte låta andra döda.
Vi kommer inte att ge vårt stöd till någon dödande handling i världen, i vårt tänkande eller vår livsstil.
Vi kommer uthålligt att öva att se djupt tillsammans med vår Sangha för att hitta bättre sätt att skydda liv, förebygga krig och bygga fred.
Den trettonde medvetenhetsövningen: Generositet
Medvetna om det lidande som orsakas av exploatering, social orättvisa, stöld och förtryck, åtar vi oss att vårda generositet i vårt sätt att tänka, tala och handla.
Vi kommer att utöva kärleksfull vänskaplighet genom att arbeta för att människor, djur, växter och mineraler skall vara lyckliga och dela med oss av vår tid, energi och materiella tillgångar till de som behöver.
Vi är fast beslutna att inte stjäla och att inte äga något som borde tillhöra någon annan.
Vi kommer att respektera andras egendom men kommer att försöka hindra andra från att göra vinning på mänskligt lidande eller andra varelsers lidande.
Den fjortonde medvetenhetsövningen: Sann kärlek
*För lekpersoner: *
Medvetna om att sexuell åtrå inte är detsamma som kärlek och att sexuella relationer motiverade av begär inte kan skingra känslor av ensamhet, utan kommer att skapa mer lidande, frustration och isolering, är vi fast beslutna att inte engagera oss i sexuella relationer utan ömsesidig förståelse, kärlek och ett djupt långsiktigt åtagande.
Vi lovar att söka andligt stöd för våra relationers integritet från de familjemedlemmar, vänner och de i vår sangha som vi känner förtroende för.
Vi vet att vi måste respektera andras rättigheter och åtaganden för att bevara vår egen och andras lycka.
Vi inser att det finns en mångfald av mänskliga erfarenheter och är fast beslutna att inte diskriminera någon form av könsidentitet eller sexuell läggning.
Vi förstår att kropp och sinne är ett och är fast beslutna att lära oss ändamålsenliga sätt att ta hand om vår sexuella energi och att utveckla de fyra grunderna för verklig kärlek: kärleksfull vänlighet, medkänsla, glädje och likvärdigt inkluderande av alla, för vår egen och andras lycka.
Vi måste vara medvetna om det framtida lidande som kan orsakas av sexuella relationer.
Vi kommer att behandla våra kroppar med medkänsla och respekt.
Vi är fast beslutna att se djupt på de Fyra Näringsämnena: ätbar mat, sinnesintryck, viljekraft och medvetande och lära oss sätt att bevara och kanalisera våra vitala energier: sexuell, andning och ande, för att förverkliga vårt bodhisattvaideal.
Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att skydda barn från sexuella övergrepp och skydda par och familjer från att splittras på grund av sexuell vårdslöshet.
Vi kommer att vara helt och fullt medvetna om det ansvar det innebär att sätta nya liv till världen och kommer regelbundet att meditera över deras framtida miljö.
Det finns också en version av denna övning för nunnor och munkar, men vi har ännu inte översatt den senaste versionen till svenska.